Benvolguts lletraferits,
Em plau avui, enmig de la
insuportable canícula, parlar-vos d’una altra de les delicades meravelles que l’Editorial
Navona ha decidit publicar recentment, qui sap si amb la lloable intenció de fer-nos
comprendre que tenim encara moltes joies per descobrir i que els bons llibres viuen
per sempre.
Aquest cop tenim entre mans un
esplèndid i colpidor relat del mestre Aldous Huxley, sovint recordat bàsicament
per la seva distopia Un món feliç. Un món feliç va representar per a mi un
punt d’inflexió, me’l vaig empassar amb delit ja fa molts anys i s’ha mantingut per sempre com una de les meves
obres de referència. La magnitud d’aquesta novel·la, però, potser ha emboirat o
minimitzat ˗de cara
al gran públic˗ la
resta de la producció del gran escriptor anglès. El cas és que la lectura d’aquests
desconeguts textos, ara que Navona ens els acosta, em sembla imprescindible. No
només per aprofundir en la coneixença de la literatura de Huxley, sinó també per
egoisme pur. Llegir les seves delicadeses significa créixer, aprendre,
reflexionar i, per damunt de tot, gaudir.
Abans de parlar d’El pequeño Arquímedes, vull referir-me a
La sonrisa de la Gioconda, un altra
obra de Huxley publicada per Navona que vaig llegir amb plaer fa uns mesos. En
contra del meu costum, no la vaig ressenyar. El motiu, l’excés de feina. Van
anar passant els dies, enmig d’una quantitat espectacular d’obligacions i
tasques, i la pobra Gioconda no va sortir a la llum. Així que avui aprofito per
recomanar la seva lectura. Una novel·la breu i rodona, deliciosa, que ens
mostra un Huxley absolutament diferent del visionari distòpic (i quin visionari
més encertat!) de la seva obra magna.
El mateix passa amb El pequeño Arquímedes, un petit llibret
de 83 pàgines que et deixa sense alè, amb el cor encongit, quan t’adones que l’has
acabat i que t’ha aportat tant. Des del vessant humà, des de la excel·lència de
l’estil (absolutament proper, poètic, amanyagador) i, especialment, des de les
possibilitats de reflexió.
El text de la contraportada diu: De vacaciones en Italia, el narrador y su
mujer conocen al pequeño Guido, un chaval de pueblo. No sabe leer ni escribir,
pero está increíblemente dotado para la música y las matemáticas. A los seis
años es capaz de demostrar el teorema de Pitágoras más fácilmente que
Euclides...
A partir d’aquesta trama, d’aquest
plantejament, Huxley confegeix una història singular però alhora terriblement
creïble (em pregunto si conté algun fonament de tipus autobiogràfic), que aprofundeix
en les diferències de classe, la fragilitat de la infantesa, les relacions
matrimonials i de família i, per damunt de tot, assaja una reflexió al voltant
de l’autèntica intel·ligència humana, del veritable talent.
Pensé en las vastas diferencias que se dan entre los seres humanos.
Clasificamos a los hombres por el color de sus ojos y del pelo, por la forma de
sus cráneos. ¿No sería más sensato dividirlos por especies intelectuales? (...)
Tal vez los hombres dotados de ingenio sean los únicos hombres verdaderos. En
toda la historia de la raza solo ha habido unos pocos miles de hombres
verdaderos. Y los demás... ¿Qué somos? Animales capaces de aprender. Sin la
ayuda de los hombres verdaderos prácticamente no habríamos descubierto nada (pàg.
63).
No podem trobar en aquest
fragment l’embrió d’Un món feliç? El pequeño
Arquímedes data de 1924 i Un món
feliç fou publicada per primer cop el 1932. Tot i que la breu novel·leta que
avui ressenyem no té res a veure amb la famosa distopia, em sembla molt interessant
trobar-hi ressons. Això dota les obres dels grans autors d’una significació de conjunt,
d’un valor de corpus que les col·loca, sens dubte, en un lloc preeminent.
Lletraferits, no us perdeu El pequeño Arquímedes. Tampoc La sonrisa de la Gioconda. Feu-vos personalment
aquest favor.
Ah, per cert, Aldous Huxley era un enamorat dels gats. Mireu el seu rostre en aquesta fotografia. No fa falta dir res més.