Hom parla molt dels inconvenients
de les xarxes socials. I en tenen, no ho dubto. Segurament els principals estan relacionats
amb l’addicció que generen i amb el temps que ens roben. Tanmateix, ningú no
pot negar que, alhora, també ofereixen un munt de sorpreses i possibilitats que,
sense la seva existència, no es produirien mai.
Al meu barri hi ha un restaurant,
Terra d’Escudella, que fa anys ha
esdevingut un conegut punt de trobada d’indepes
i altra gent de mal viure. S’hi menja molt bé i l’ambient és genial. Com que jo
formo part ˗membre
de ple dret˗ del
grup santsenc de la gent de mal viure, el freqüento sovint.
Un dia que hi vaig anar a dinar,
vaig descobrir amb plaer una sèrie de fotografies que ornamentaven les parets. Aquest
no és un fet extraordinari, perquè al Terra
d’Escudella, i encara que sembli mentida, la cultura està ben vista (com
correspon, altrament, a la gent de mal viure) i sempre hi ha exposicions.
El cas és que les fotografies em
van cridar l’atenció. Cada instantània anava acompanyada d’un haikú (ja sabeu: composició
poètica breu, de disset síl·labes, d’origen japonès) i tots em van semblar molt
interessants. Com que un d’ells feia referència a la bellesa maragda dels ulls
d’un gat, em vaig afanyar a posar en pràctica una de les meves dèries. És a
dir, fotografiar el quadret i penjar-lo a facebook, tot lloant el poema i citant
el nom de l’autora (aleshores una desconeguda) que hi havia indicat al peu.
Com us podeu imaginar, amb això n’hi
va haver prou. Ràpidament, la màgia de les xarxes va fer la resta. Al cap de molt
poc, jo havia descobert astorada que l’autora, Núria Queraltó Villar, és
companya del meu home en afers de militàncies i lluites i que, per a més inri,
viu a la mateixa escala que els meus pares. El món és un mocador, vam comentar les
dues. Però després, ben mirat, vam entendre que tampoc no resulta tan estrany. Al
cap i a la fi, tot queda al barri i entre la gent de mal viure.
Aquelles fotografies i aquells
poemes ˗que omplien
de vida les parets del Terra d’escudella i
que, si no m’erro, encara l’omplen˗
s’han convertit en un llibre preciós. Un llibre que ahir, acompanyada d’un
nodrit grup de familiars, amics i companys, la Núria Queraltó va presentar a la
Llibreria Excellence de Barcelona en un acte absolutament entranyable. Naturalment,
jo no hi podia faltar. La Núria i jo encara ens coneixem poc, però ambdues
esperem (molt a l’estil Casablanca), que
la nostra curiosa trobada només hagi estat el principi d’una gran amistat.
L’acte de la presentació s’inicià
amb la intervenció de l’editor del llibre, Carles Cervelló (Témenos Edicions),
que ens va fer cinc cèntims de la gestació del projecte. Un projecte costós i
complex atès que el volum, de tapa dura, inclou 189 fotografies ˗a color˗ que il·lustren 89
haikús. La Núria és l’autora tant de les fotografies com dels haikús i, al meu
entendre, això dota el llibre d’un gruix creatiu molt important.
La psicoterapeuta especialitzada
en l’ètica de la cura i amiga íntima de l’autora, Carme Boo, va fer la
presentació de Mirada d’Haikú. Vaig
quedar profundament impressionada per la seva energia, la seva capacitat de
comunicació i la seva humanitat. Evidentment, tot plegat va anar per uns camins
ben diferents als de les presentacions de caràcter literari a les quals jo
estic acostumada. Personalment, em va semblar extremadament enriquidor. Em va permetre
reflexionar sobre la diversitat d’òptiques amb què podem enfrontar la
interpretació de qualsevol manifestació de la creativitat humana. És curiós,
però vaig sentir que em relaxava i que aprenia molt.
Tot seguit va intervenir la
Núria. Serena en aparença, va compartir amb nosaltres un text ple de records, d’agraïments
i de tendresa que va aconseguir arrossegar tota la sala al bell mig d’una onada
de sentiments i d’emoció. Va confessar que el procés creatiu va néixer en ella com una teràpia per superar moments difícils. I va trencar una llança en aquest sentit. Sovint estem cecs davant dels nostres potencials i cal explorar-los, perquè això ens realitza i ens fa sentir millor. No puc deixar de dir que combrego plenament amb la seva afirmació.
Amb el comentari d’alguns dels haikús, detallat i
ric, la Núria va cloure l’acte. A continuació, el torn de paraula del públic va servir per reflectir,
sens cap mena de dubte, el moment de màgia inigualable que havíem viscut
plegats.
Després, ja ho sabeu. Fotos,
signatures, somriures, abraçades, una copeta de cava. El bo i millor d’aquestes
coses.
Estèticament, el volum és molt
bonic. Les fotos són magnífiques i els poemes, conceptualment essencials, farcits
de mirades envers la natura i envers nosaltres mateixos, em semblen
extraordinàriament bells.
Una tarda magnífica, per al
record. Gràcies, Núria. I que siguis molt feliç.